Ben begonnen om Rotterdam als begin punt te maken van mijn route.
eerste gedeelte is qua opzet klaar. het uit puzzelen van de rails met de wissel straten. De sporen bij t station zijn voorzien van bovenleidingen met BKport- tv3 serie met de rijdraad40mAzdk
Mooi en ambitieus plan. Ik zou de bovenleiding van Michael Oosten gebruiken. Dat is veel werk, maar veel realistischer. Je hebt dan ook afspanningen, overloopkabels enz. Er zijn van Rotterdam veel foto's en cabineritten beschikbaar zodat je goed kunt zien hoe het sporenplan en de bovenleiding in elkaar zit.
Ook een tip: Sporenplan.nl.
Ik zie al enkele aandachtspuntjes. Zo zie ik een Engels wissel die in een bocht ligt. Dat komt in Nederland niet voor. Let ook op welke sporen je gebruikt. Rotterdam CS heeft een mix van houten en betonnen dwarsliggers. Ook bij wissels moet je hier opletten. Vaak zijn de rechte sporen voorzien van betonnen bielzen en de wissels van houten bielzen.
Wat Rotterdam verder bijzonder maakt, is dat het gebruik maakt van twee type Engels wissels. Namelijk een variant voor 40 km/h (noordzijde) en een variant voor 60 km/h (aan de zuidzijde)
Op de google earth foto's zie je dat het Engels wissel 'recht' ligt. De sporen kruisen elkaar dus in een rechte lijn. Gelijk na sommige Engels wissels volgt een bocht, dat zie je vaker. Tip: Gebruik graadmallen (wisselhulpjes) om mooie, strakke wissels te leggen.
En qua bovenleiding.. Download eens een module van bergerac (Gil). Hij maakt prachtige emplacementen die voorzien zijn van bovenleiding. Zo kun je precies zien hoe de Nederlandse bovenleiding werkt.
Zie dit niet als kritiek. Ik probeer je alleen te helpen om een mooie route op te tuigen. In veel routes is in mijn opinie te weinig aandacht besteed aan details op en rondom het spoor. Ik ben juist iemand van de details. . Juist het ontbreken van details, weerhoud mij ervan bepaalde routes te downloaden. Ik heb dan ook erg weinig routes 'van derden' geïnstalleerd.
Succes met bouwen. Als je hulp nodig hebt, stel dan gerust vragen. Ik ben natuurlijk bereid om je tips en adviezen te geven. Als ik teveel zeur, dan moet je dat ook maar zeggen.
Waarom wordt er standaard vanuit gegaan dat het sporen standaard op 4 meter uit elkaar staan? Als ik de maten opmeet van t spoor op google earth is dat 5.5 meter.
Ga er gewoon mee aan de gang,en gaandeweg zal je vorderingen zien. De weg naar Rome is ook niet in een dag gebouwd
Tip: Om fraaie wisselstraten te maken zal je je sporen moeten "Straighten" voordat je verder gaat met je volgende wissel. Op deze manier krijg je kaars rechte (Engelse) wissels!!!
Waarom wordt er standaard vanuit gegaan dat het sporen standaard op 4 meter uit elkaar staan? Als ik de maten opmeet van t spoor op google earth is dat 5.5 meter.
Sporen liggen niet overal 4m uit elkaar, maar wel op de meeste plekken in Nederland. Google maps kan soms iets afwijken. Het is natuurlijk nooit 100% accuraat.
Ben opnieuw begonnen met rotterdam als start punt te maken voor mijn route. De rails ligt er samen met de perron. Bij de foto van de trein zie je dat de wielen niet op de rails staan. Ik gebruik rails van SAM. ligt het dan aan de rails?
Ga nu eerst bovenleidingen plaatsen, probeer die van Michel.
Ziet er al veel beter uit zo! Ga zo door Een dingetje, je gebruikt SAM tracks. Ik begrijp je volkomen want dat zijn ook de mooiste, maar naar mate je route groter wordt zul je merken dat deze tracks zwaar liggen qua fps. Naar mijn mening zijn HP Tracks de beste vervanging, al weet ik niet of deze nog te verkrijgen zijn. Volgens mij nog wel op het DLS. Je moet zelf maar even kijken hoe snel de route werkt. Je kunt objecten als tracks trouwens makkelijk vervangen met de 'Objecten vervangen' tool bij hoofdmenu
Jervries. Als je T:ANE hebt, dan hoef je SAM-tracks meestal niet te vervangen voor een spoor met minder poly's. Ik tenminste niet. Er liggen in mijn route zeker meer dan 40 sporen bij Zbaszynek en ik heb nergens last van. Dat komt doordat T:ANE veel soepeler draait dan vorige versies. Ik zou het voorlopig zo houden. Als je performance issues krijgt, dan kun je het alsnog vervangen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen