Zeer fraai Dennis,de overgebleven bielsen op de nogal desolaat uitziende voorgrond laten zich raden dat er ooit een rangeerterrein gelegen zou kunnen hebben..
Het laatste halfjaar heb ik mij volledig verdiept in de Poolse spoorwegen. Bijna ieder jaar maak ik een Interrail trip door Europa. Sinds mijn bezoek aan Polen, ben ik helemaal omgeslagen naar de Poolse spoorwegen. Het spoor in Polen is super interessant. Zo liggen er verouderde en vervallen trajecten (spoorstaven die niet zijn gelast) waar de maximale snelheid 80 km/u bedraagt. Op sommige oudere stations is het spoor zover heen, dat je de bielzen niet eens meer kunt zien. Aan de andere kant zijn er ook veel (moderne) trajecten waar de maximale snelheid 160km/u bedraagt en zelfs gerenoveerde trajecten waar men 200km/u mag rijden.
Oude en grote emplacementen, deels vervallen, imposant. Ment gebruikt nog veel getrokken materieel met oude (maar sterke) locomotieven. Tegenwoordig wordt het Poolse spoor (mede door de EU) razendsnel vernieuwd. Er worden constant nieuwe treinen aangeschaft, oud materieel wordt gereviseerd en diverse spoorlijnen worden gerenoveerd (de houten bielzen worden vervangen door betonnen liggers, de spoorstaven worden vernieuwd en gelast en in tegenstelling tot Nederland worden er niet zoveel wissels gesaneerd. Wel worden veel 1:9 wissels vervangen door 1:12 exemplaren, zodat ze in afbuigende stand met hogere snelheid bereden mogen worden. In Polen rijden op sommige dieseltrajecten DH90 / Wadlopers. Ook liggen er in Polen in verhouding veel meer wissels dan in Nederland. Zelfs veel kleine stations hebben meerdere sporen (kleine emplacementen), o.a. voor goederentreinen te laten wachten of te beladen. Het seinwezen is wel ingewikkelder in Polen (onnodig ingewikkeld).
Kortom, veel interessanter dan het Nederlandse spoor. Voor Trainz is er veel meer materiaal beschikbaar dan Nederland. Er zijn enkele hofleveranciers van content, zoals Samplaire. De treinen zijn een stuk mooier, realistischer en weathered. Er zijn ook een paar zeer gedetailleerde treinen beschikbaar, zoals de EN57 (zie foto). Om deze trein te kunnen besturen, dien je heel veel schakelaars om te zetten in de schakelkast in het middelste rijtuig. Zie bijvoorbeeld dit filmpje: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ZR0J5VY5MD0[/youtube]
Uiteraard is het fantastisch dat er ook het e.e.a. uitgebracht wordt voor de NL trainz community. Fantastisch dat Stevado zijn content weer beschikbaar stelt! Jeroen is hofleverancier van prachtige goederenwagons, reskins, enzovoort. Zijn werk wordt ook op de Poolse en Duitse community's erg gewaardeerd, geweldig! Mijn oprechte complimenten aan alle bouwers, hulde!
Genoeg gepraat. Ik wil jullie de volgende screenshots niet onthouden.
Laatst foto. Stadscentrum in aanbouw. Er komt nog een markt, terrassen, ed.
Edit: Nog een paar screenshots gevonden van mijn route. leuk om te zien dat ik toch wat Nederlandse content gebruik. Op de screenshots vang je en glimp op van de wisselverwarmer van Gil / bergerac.
@Klaasvinkie. Mooie screenshots. Ach, dat stukje grijs overkomt iedereen wel eens. No worries. Leuk dat je ons mee terug neemt in de tijd!
Om even terug te komen op je vraag, of dit mijn route is. Foto's 1, 2 en 7 zijn van een andere routebouwer. Zijn route vind ik echter zo mooi, dat ik de route zelf heb uitgebreid met een lang traject. Daar ben ik nog steeds mee bezig. De rest van de foto's is dus allemaal eigen werk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen