Ik begin mijn vraag met een paar plaatjes. Een tijdje geleden heb ik een Duitse BR 420 gereskind in R-Netkleuren. Ik ben erg tevreden met het resultaat
Pas geleden is op het DLS de prachtige BR 423 uitgekomen. Het downloaden duurt even, maar hij is erg mooi. Kloontje ervan gemaakt en op dit moment ben ik ook die aan het 'omstickeren' voor het R-Net van mijn fictieve stad Berlingen. Het R-Net wordt een beetje hetzelfde als de Duitse S-Bahn. Ook maar meteen een tram gedaan, de Flexity van Essen. Was gewoon een kwestie van nieuwe logo's erop want de kleurstelling vind ik prima.
Nu mijn vraag: enkele dingen aan de voertuigen zinnen me niet helemaal. De BR420 trekt op een lekker tempo op en remt lekker snel af, maar gelukkig ook weer niet té snel. De BR423 is echter een stuk langzamer. Ik heb dus al besloten om de 423 op andere lijnen in te zetten als de 420, zodat ik de bebording en dienstregeling op die aparte lijnen speciaal kan aanpassen. Toch vroeg ik mij af: is de optrek- en afremsnelheid van een trein aan te passen, zodat ik die van de 423 hetzelfde krijg als de 420?
Bij de tram zou ik dit ook graag willen aanpassen, want die trekt weer veels te snel op. Een 'probleem' dat ik ook met de Combino heb.. en die heeft zelfs een belachelijke maximumsnelheid van iets van 400 km/h! Tweede vraag dus: is de maximumsnelheid van een trein ook aan te passen? Verder heeft de tram (en trouwens ook de Zilvermeeuw die gisteren vrijkwam) een hoogst irritant sisgeluid bij het wegrijden en tot stilstand komen. Is dat uit te zetten?
Mijn laatste vraag gaat over cabines. Sommige treinen hebben een cabine die ik niet zo mooi vind cq prettig vind om mee te werken, dus wilde ik graag weten of het mogelijk is een andere cabine in te stellen bij een trein.
Eén van de vragen hierboven is inmiddels beantwoord door de MaxPermittedSpeed-rule die elders staat beschreven. Ik hoop dat die goed werkt. Nu heb ik alleen een ander dingetje, waar alleen Michael Oosten me bij kan helpen denk ik. Ik heb kloontjes gemaakt van zijn fraaie reclameborden, om er eigen reisinformatie op te zetten. De lijnennetkaart op poster-formaat is gelukt, maar ik wilde ook een tramkaart maken en routestrips van het R-Net op de langwerpige reclameborden. Maar ik krijg dit als resultaat.. Hoe kan ik dit verbeteren?
of wat jij gemaakt heeft een kwartslag terug draaien.
op de vorige vraag; gewoon het goede engine bestandje om wisselen met de slecht optrek engine. met andere woorden: het kuidnummer verwisselen van de engine. dat is ook bij de cabine;s (cab)
Reskinnen is eigenlijk een kwestie van spelen. Dus selecteer je tramkaar en draai die een kwart (of driekwart, afhankelijk van hoe het gemapt is).
Wat betreft het optrekken en de cabs, inderdaad, zoek een engine (trein/tram) met snelheid die jij goed vind en een cab die jij mooi vind. Kopieer vanuit de configs van die treinen/trams het kuidnummer wat achter engine en interior staat en plak die in de config van de desbetreffende trein/tram bij engine en cab.
Aha, kan dat gewoon in de config? Ik heb al lopen klungelen met de Content Creator Plus, maar dat lukte me niet helemaal. Maar in de config gaat het een stuk makkelijker lijkt me zo, ik ga ermee aan de slag en laat zo het resultaat nog wel weten. Bedankt!
Ik heb zelfs eigen CTA's gemaakt Zojuist dus even testgereden met een 'opgevoerde' BR423.. maar nu gaat-ie ineens veel te snel Het lijkt wel of nu de optreksnelheid van de 420 en de 423 bij elkaar opgeteld zijn of zo. Geen idee...kan dat? Ik heb mijn S-borden langs de baan zó opgesteld dat ik, als ik op dat punt op de stopknop ram, precies op de goede plek tot stilstand kom. Precies bij bakbordje 8, met 8 bakken 420. Maar met de 'dubbel opgevoerde' 423 haal ik het perron niet eens xD Ter vergelijking: van 120 naar 0 km/h is bij de 420, 360 meter. Bij een originele 423 is dat 755 meter, maar nu zullen het er hooguit 180 zijn geweest xD
In ieder geval: in de config van de 423 had ik de enginespec aangepast. Zie ook onderstaande afbeelding. Misschien moet er ook nog wat anders worden gedaan? Ik blijf nog wel even doorknutselen...
EDIT: Trouwens.. mochten er nu mensen zijn die denken 'Pff, waar maak je een probleem van zeg...', het is me nu meer een principekwestie zeg maar. Ik vind het geen probleem.. maar het moet volgens mij toch kunnen Dus wil ik leren hoe.
hallo Ardan, alle bakken moeten de zelfde engine hebben ( die een engine heeft) tussenbakken of wagons hebben niet altijd een eigen engine. anders knutselen in het config van de enginespec. eerst kopiëren anders doe die andere het ook verkeerd of niet goed. voorbeeld throttle-power { 0 { 0 0 }
1 { 0 30 : het laatste getal hoger of lager zetten. (hoger is sneller) 2 20 3 10 4 0 }
Is dat de truc... ik al eens even knutselen Maar ik zie het nu al inderdaad bij de 'View dependencies'-lijst van de 423, er zitten nu twee engines in, die van beide treinen Eens kijken of het me lukt die van de 423 eruit te halen.
Bedankt! Ik ben er even mee wezen spelen. Helaas lukt het committen niet, 'Failed to commit kuid x due to database access error'. Even erop gegoogeld, er zijn meer mensen met het probleem maar een echte oplossing is niet te vinden. Gaat dus niet lukken denk ik, maar toch bedankt voor het meedenken
Dat is ook wel gelukt hoor De 423-engine is nu helemaal gelijk aan de 420-engine. Enginespecs gewijzigd, kuidnummers veranderd enzo. Alleen het committen lukt dus niet
1. in content manager de trein zoeken die je wil bewerken. 2. rechter muisklik op bewerken - bewerken in verkenner (aanklikken) 3. ga naar het config en zoek de regel "enginespec <kuid:12345:6789>" 4. verander dat kuidnr in het kuidnr van die jij wil de boel sluiten en dan ctrl L succes
Allemaal gedaan. Ook de stappen ondernomen diein het gelikte topic staan, maar het werkt niet. Het optrekken en remmen gaat nog steeds te snel, hoewel de 420 er in de dependencies niet bij staat. (Ik heb nog een extra kloontje van het origineel gemaakt). Het gekke is dat hij wel de maximumsnelheid heeft gewijzigd, die was bij de originele 423 140 km/h, nu is die keurig 120. Alleen bij het optrekken en remmen gaat er dus iets mis.
Dat is ook wel gelukt hoor De 423-engine is nu helemaal gelijk aan de 420-engine. Enginespecs gewijzigd, kuidnummers veranderd enzo. Alleen het committen lukt dus niet
Dat kuid nummer is een zogenaamde false-bluid-in, d.w.z., je kan deze niet wijzigen en omdat je dat toch hebt gedaan verschijnt deze mededeling.
Geregistreerd: 06 jan 2011 00:29 Berichten: 172 Woonplaats: Amsterdam / Den Haag
Trainz Versie: 2009
In geval van build-in, vervang in het kuid-nummer de user-id door je eigen user-id. Ga naar https://www.auran.com/planetauran/youruserid.php om je user-id te achterhalen. Vervang in kuid-nummer <kuid:346926:42301> het nummer 346926 door je eigen user-id-nummer (via die Planet Auran-website).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen