Heyhey! Op de onderstaande foto zien jullie een station waar ik nu mee bezig ben. Zoals je ziet zit er aan het begin van het eilandperron een wissel. Nu is mijn vraag aan de kenners: Waar plaats ik dat sein? Moet ik die nog voor het wissel op het perron plaatsen, of kan ik ze ook na het perron plaatsen (2 seinen)?
Ik wil het graag weten omdat ik natuurlijk alles zo realistisch mogelijk wil neerzetten. Mijn vraag is dus, waar moet ik het sein, of seinen neerzetten? Alleen één sein bij 1, of 2 seinen bij 2 en 3?
Voor de wissel uiteraard! Plaat is in de hoofdzaak link van de rijdrichtingen; uitzonderingen daar waar het niet kan voor zien van bordje met pijltje naar de betreffende spoor. Ook daar zijn echter weer uitzonderingen, neem nou Amersfoort waar de seinen op het perron horizontaal hangen. Gekantelde dwerg-seinen worden ook gebruikt.
Trainz Versie: 2009
Hallo Koos,
Uiteraard komt een sein over het algemeen voor een wissel. Je moet wel even een aantal zaken in de gaten houden;
1. wat is de snelheid welke terplaatse geldt voor het berijden van het wissel in rechtstand en afbuigende stand.
2. bij het gebruik van hoofdseinen is het in ieder geval regel dat de snelheid voor het afbuigende spoor wordt aangegeven in den cijferbak met de juiste snelheid. Bijvoorbeeld een 6 als het sein met 60 km/h AFBUIGEND mag worden bereden.
3. hoofdseinen staan alleen aan de doorgaande sporen van een station of emplacement. Alle andere sporen zijn voorzien van dwergseinen. Hou er ook wel rekening mee dat dwergseinen met "beperkte snelheid" zoals dat in regelemententaal heet voorbij gereden mogen worden. Deze beperkte snelheid bedraagt 40 km/h.
4. er zijn ook stations welke geheel als 40 km gebied worden aangemerkt. Dit gebeurd vaak als er in geen enkele rijweg geen rechtdoorgaande route is. Zie bijvoorbeeld Deventer.
5. Seinen staan over het algemeen rechts van het daar voor geldende spoor. In bijzondere situaties staan seinen links.
Dankje Hans. Van deze feiten was ik inderdaad al op de hoogte. Het wissel mag bereden worden met 100 km/u (het is flauwe wissel). Ik vrees dat ik het sein dan toch op het perron ga plaatsen. Perron zal dan ingekort worden.
Ik zal eens opzoeken wat gebruikelijk is. Ik meen dat Ede-Wageningen een soortgelijke situatie kent.
EDIT: Heb zojuist een trajectvideo Utrecht - Arnhem bekeken. Bij station Ede-Wageningen staat helemaal geen hoofdsein. Enkel een veilig sein. Dat mysterie is ook weer opgelost. Evengoed bedankt iedereen.
Vreemd, als je bedenkt dat de lijn Barneveld-Ede daar aansluit. Hoe moet het dan als er perronspoor bezet is door een stopper? Dan zou geel alleen maar te zien zijn en dan is het toch echt te laat hoor...
In jouw situatie zou er denk ik geen sein horen zo dicht op een wissel. In Ede-Wageningen ligt de situatie iets anders dan bij jou de bedoeling is denk ik. Het betreft hier namelijk een spoor wat zelden in die richting door doorgaand verkeer gebruikt wordt. Bovendien is het een dubbele wissel, dus als er een trein in het blok langs het perron staat, zal die wissel altijd op rechtdoor staan. Het dwergsein van het rangeerspoor heeft een rangeerlicht (wit) voor als de wissel rechtdoor staat en het spoor eindigt op het stootblok (zie foto).
In jouw situatie lijkt het me dat de rijrichting de andere kant op is en dat beide sporen doorgaande sporen zijn. Ik zou dit gedeelte als 1 blok zien en alleen verder weg seinen plaatsen. Dus in dat geval alleen een vertreksein links onderin. Of je moet de bruikbaarheid van het perron laten eindigen voor de wissel, dan plaats je daar idd een sein (dus bij 1 op jouw screenshot).
Het sein staat een eindje terug. De trein krijgt dus al een stuk van te voren een rood sein. Bovendien stopt de trein uit Ede Centrum niet op datzelfde spoor in Ede-Wageningen waardoor er geen conflictirende paden zijn.
EDIT: Bedankt voor de info Thomas. Ik zal inderdaad helemaal geen sein plaatsen op dat perron. Het wordt alleen een veilig sein dus.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen