Bij deze een kleine introductie van mijn huidige speeltuin. Het gaat om Endhoven. Endhoven is een fictief station, ergens tussen Twente en de Randstad. Dit is te zien aan de gebuikte bovenleidingsportalen op de vrije baan. Endhoven is een vrij groot Intercitystation waar alle treinen stoppen, ook de internationale. Direct buiten het station splitst de lijn zich zodat er in totaal 3 richtingen treinen vertrekken en aankomen. Hierdoor is er een hele grote variatie in treinbewegingen mogelijk, en dus een interessante dienstregeling. Om dat allemaal in goede banen te leiden is gebruik van een uitgebreid rijpadensysteem noodzakelijk, en dat is voor mij juist de leukste uitdaging binnen Trainz De overige stations zijn de van mij bekende basisstations, net als bij een modelbaan opstelsporen, waar treinen wachten op hun inzet. Wie weet maak ik nog eens een uitbreiding met een halte of station als Wolfheze (jeugdherinneringen).
De aankleding vordert erg gestaag. De basis van deze 'baan' is al gemaakt in TS2010, als onderdeel van een andere layout 'Adorp'. Door een crash in T'ane was ik eigenlijk alles kwijt wat ik ooit ergens heb laten zien. Nu ik TS2019 heb vind ik het erg leuk weer om het allemaal nog een keertje over te doen. . Ook staat nog lang niet alles vanuit TS2010 en T'ane in TS2019.
Op dit moment liggen alle sporen, behalve de stads en industrie raccordementen. Een stukje straatspoor is ook de bedoeling, zoals dat tot een jaar of 30 nog hier en daar aanwezig was. Want het moet zowel modern als de jaren '80\90 moeten kunnen zijn. Qua aankleding moet er nog een heeeeeele boel gebeuren.... en dat kan nog wel ff duren. De bovenleiding hangt... nu de hangers nog, dat is een klusje waar ik erg tegen aan hang....
Ja de achtertuin van Endhoven is inderdaad groot, goed dat je een fotograaf in de armen hebt genomen. Succes met de voltooiing van het project vr.gr Ruud
Lekker bezig: Zag laatst een foto in een van de Grootspoor Facebook pagina's over de Schenkenschans in Leeuwarden. Tot halverwege de jaren 90 werden daar op straat containers geladen en gelost t.b.v. bedrijven daar op het industrieterrein. Een mooi voorbeeld om ook te verwerken in Endhoven
Nog lang niet alles is zoals ik het wil hebben, maar het lijkt er op...
Ja mooi was dat, dwars door de stad. Is nu grotendeels een fietspad geworden geloof ik Ziet er erg sfeervol uit! Ga zo door
Groet, Remco
Je bent warm, maar het klopt niet Je bedoelt denk ik de oude NFLS-lijn, die net na het station afboog en achter de Frieslandhal en over het terrein van de Leeuwarder vliegbasis naar Stiens ging. Vandaar uit vertakte de lijn zich in een lijn naar Dokkum en verder (Dokkumer lokaeltje) en een lijn via oa. st. Annaparochie en Tzummearum naar Harlingen. Veel stationsgebouwen (met nu een oa. een heus pannenkoekrestaurant: https://depannekoektrein.nl/ ) staan er nog en hier en daar zie je nog bruggenhoofden in het land liggen. Hier en daar ligt er wel een fietspad over het oude traject maar echt doorfietsen kun je niet. Mijn voorbeeld zijn de oude spoorwegaansluitingen die iets verder op aftakten, eentje zelfs aan de doorgaande lijn naar Harlingen. Helaas is bijna alles weg...
Ah ja die bedoelde ik, haal nu alles door elkaar haha! Je ziet inderdaad hier en daar nog wel wat van het oude lijntje. Zo jammer dat het is opgebroken.
Trainz Versie: TANE
Mooie aanvulling. Misschien nog de weg iets verlagen i.v.m de schaduw er onder. Voor zover ik weet kan je de schaduw voor splines niet uitzetten. Dat is dan wel jammer.
Even een stationnetje maken is eenvoudig, maar dan: even een paar bankjes, prullenbakjes etc staat ook wel gauw, maar alles moet gedraaid en op hoogte gezet worden. En dan kijk je naar boven de trein moet ook prik hebben Er zijn mensen die het heel erg leuk vinden om waslijntjes te spannen. En er zijn mensen die het zo lang mogelijk uitstellen. Ik behoor niet tot beide, maar na vandaag neig ik bij de laatste categorie te horen en ik weet nu waarom... Voordat je het goede hangertje en draadje hebt ben je wel even aan het puzzelen. En dan hangt alles, pruts je het hangertje er bij waarvan je dacht dat die de enigste juiste is, dan blijkt dat die toch niet de goede is en totaal anders is dan de draad die je gebruikt. Puur tot waanzin drijvend tijdsverdrijf
Maar volgens mij hangt het aardig zigzag!
De cursus waslijnhangen is zeer welkom!
Maar aan het einde van de dag:
Voor het gemak maar geen afspanningen gebruikt, komt misschien nog wel, maar nu ff niet! Voorbeeld is een beetje Wolfheze, maar dan anders. Een industrietje erbij en een lullig rangeerspoor, waarbij we een puzzeltje moeten oplossen voordat we die kunnen bedienen. Dat dan weer wel.
Jemig de pemig, uren die bovenleiding van gjvh gerepareerd zodat er af gespannen kan worden, echt super simpel, vinden ze het te lastig ! Ach je bent lekker bezig
Mooi gedaan hoor! Ik wil wel eens kijken of ik een tutorial op beeld in elkaar kan zetten. Ik zou nog zeggen voor die laatste screen, daar zou je nog een dubbele hanger kunnen gebruiken voor de draad die vanaf de wissels komt, maar gezien je geen afspanningen maakt geeft dat geen meerwaarde.
Wat betreft de afspanningen, op de vrije baan zijn die van jou erg handig GM, maar dan moet je wel overal dezelfde bovenleiding gebruiken, d.w.z. van dezelfde maker. Als je gaat mixen met andere bovenleidingspakketten maak je het jezelf wel lastiger. Op emplacementen kun je heel eenvoudig draden van wissels afspannen met de afspankabel van Michael, gewoon aan het portaal beginnen en dan de afspanning connecten met de normale draad. Verankering ertegenaan en voila
Op de vrije baan is het iets meer werk, met name in een bocht. Op rechte stukken kun je een complete afspanning (als track object) plaatsen, hoef je alleen maar de draden goed te verbinden. Maar snap ook wel als je dat links laat liggen.
In een woord: WOW! . Ik heb weer een hoop te leren als ik jou zo bezig zie.
Voor het zigzaggen van de bovenleiding kun je van het DLS een handig tooltje downloaden wat ik zelf gebruik voor mijn BK en B4 portalen.
Als je zoekt op: OL-Hoehentool van user Christiane_Schubien ga je hem vinden. Dit is een trackside asset en spreekt eigenlijk voor zich. Ieder rood streepje is een positie: I, C, O.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen