Eerste shots vanuit Trainz (ik heb nog wel 2010 dus niet van die mooie schaduwen als de rest hier )
Ook deze wagens hebben net als de wagens van Rutger hier bij de downloads het script voor de koppelingen, slangen en sluitseinen. Het vreemde is dat deze wagens maar aan een zijde rangeer treden en sluitseinijzers hebben. Maar de sluitborden hebben haken waarmee je ze ook kan ophangen aan de handgrepen onder de buffers. Ik heb voor de kolenwagens dus het script aangepast. Aan de zijde van de sluitseinijzers kan je zoals de andere wagens kiezen tussen een lamp links of rechts (voor 's nachts) of twee sluitborden (voor overdag) en aan de andere zijde kan je een sluitbord ophangen links of rechts. Aangezien in kolen bloktreinen meestal een Dg achterop reed, zal je niet zo snel sluitseinen op een wagen hangen, maar in een buurtgoederentrein, waar zo'n wagen achterop kan hangen, heb je nu dus altijd de mogelijkheid voor het voeren van een sluitsein.
Ja, echt wel mooi gemaakt! Ziet er zelfs in ts2010 al mooi uit. Maar als je screens uit 2019 wilt, ik heb wel een leuk baantje om screenshots te maken...
Misschien denken jullie wat is het stil hier, of niet natuurlijk
Maar ik ben wel degelijk druk bezig geweest. Ik kon al een beetje scripten, maar dat beperkte zich vooral in 't aan en uit zetten van een mesh met hmtl knopjes en voor de koppelingen wat gekopieerde scripts van Duitsers. De afgelopen ruime week ben ik er weer dieper ingedoken. Want op de schroefkoppeling na, moest alles met de hand ingesteld worden, dat kan nog steeds, maar je kan nu ook kiezen voor 'automatisch'. Dat betekend dat naast de schroefkoppeling ook de slangen en sluitsignalen automatisch gaan. Voorwaarde is dan wel dat je geen goederenwagens omdraait t.o.v. elkaar, want er zit maar aan een zijde van de koppeling een slang en bij automatisch wordt hij recht gekoppeld. Ik heb dit vooral gedaan omdat bijvoorbeeld een kopmakende AI trein met mijn vorige script niet automatisch de sluitseinen wisselde.
Het menu ziet er nu zo uit, standaard op 'automatisch'
Slangen worden dus automatisch zo gekoppeld:
Als je voor 'zelf configureren' kiest, wordt automatisch uitgeschakeld en kan je dus weer alles zelf kiezen
Overigens onthoud Trainz bij het opslaan van je sessie de instelling. Dus je kan in Surveyor al je wagons al instellen, maar het is ook mogelijk om in Driver nog te switchen.
Daarnaast checkt het script ook de actuele Game Time, waarbij bij de keuze automatisch overdag sluitborden worden gevoerd en 's nachts een lantaarn, gaat allemaal vanzelf.
Ik heb ook nog aan de kolenlading gewerkt, die is nu geanimeerd, dat was echter niet makkelijk. Het lijkt geladen een mesh maar de animatie bestaat uit stukjes die in de vloer van de wagen zitten verstopt en uiteindelijk een geheel vormen. Er is namelijk maar een heel beperkte ruimte in de bodem van de wagen, maar wilde wel een bult en geen platte mesh en ik wilde niet dat je op een brug de lading onder de wagen ziet hangen.
Ook zijn de deuren geanimeerd, inclusief stofwolk, dit werkt als je de wagen lost. Je kan ook de deuren van de wagon handmatig open zetten (zonder stofwolk) via het 'zelf configureren' menu. Leuk voor langs een losweg o.i.d.
Het ligt nog in de bedoeling om een kleine industry te maken, waar je kan lossen. Als je dan een ouderwetse losweg hebt en daar staat een kolenwagen langs, wordt die gelost en moet er een klein bergje op de losweg ontstaan. In het echt komt de lokale kolen boer dan met een vrachtwagen of paard en wagen de kolen ophalen, werd allemaal met de hand geschept. Daarbij wil ik wel dat de wagon dan alleen aan die zijde de deuren opent. Dat moet ik nog scripten, maar moet ik ook in het script van de losweg verwerken.
Laatste kleine detail is de 'leeg beladen' hendel. Bij deze wagons moest deze omgesteld worden bij een totaal gewicht boven de 20 ton, hiermee word de remkracht vergroot (in het echt, niet in Trainz), omdat met lading het af te remmen gewicht veel groter is. Totaal gewicht betekend het eigen gewicht van de wagen, 9400 kg, en het laadvermogen van de wagen, 20000 kg, bij elkaar opgeteld. Dus het maximale totaal gewicht is 29400 kg. Bij alles tussen de 20 ton en 29,4 ton moet de hendel op beladen staan. Het heeft me honderden pogingen en flink frustratie gekost, maar gisteren avond werkte het na vier dagen scripten dan eindelijk.
Als je goed kijkt zie je onder de deuren een wit schild met een rode hendel, op de lege wagon staat die hendel naar links op 'leeg' en op de geladen wagon naar rechts op 'beladen', klein detail, maar als 't kan waarom niet.
Zo en dan nu dit op de andere wagens implementeren, Rutger heeft inmiddels alle textures verbeterd en dan verder met andere types bouwen.
Wauw! Knap dat je dat allemaal voor elkaar gekregen hebt! Die gekoppelde luchtslangen is naar mijn mening de mooiste toevoeging, maakt het net wat realistischer.
Remco: de luchtslangen kon je op Rutgers goederenwagens ook al koppelen, echter wel handmatig, nu zit er dus een optie bij dat het ook automatisch kan. Het lgt wel in de bedoeling de andere goederenwagens te updaten met al deze verbeteringen.
Wat ik al aanhaalde over het maken van een losplaats heb ik inmiddels ook gedaan. Het is zo gescript dat de losweg kijkt wat de richting is van de trein ten opzichte van zichzelf en daarna ook kijkt wat de oriëntatie is van de wagon t.o.v. de trein. Daardoor weet de wagon altijd aan welke kant de deuren open moeten. De berg is uiteraard ook geanimeerd.
En dan het resultaat:
Een buurtgoederentrein heeft zojuist twee wagenladingen kolen gelost op de losweg. Van Gend & Loos staat al klaar met laadbakken om de kolen in te scheppen zodat de kolen kan worden afgeleverd aan de huishoudens van omliggende dorpen.
Gisteren en vandaag gewerkt aan de volgende versie, een zelfde kolenbak maar dan met remmershuis, aangezien alle animaties en het script verder het zelfde zijn als de andere kolenbakken en Rutger al twee textures had klaarstaan stonden deze twee wagens zo in Trainz.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen