Ik ben net begonnen met een nieuw project, en eindelijk weer eens iets (deels) Nederlands Hierbij wat informatie erover.
Ik ben bezig met het bouwen van een aantal rijtuigen van de Compagnie Internationale des Wagon-Lits (CIWL). Dit was een bedrijf die (luxe) internationale (slaap)treinen door heel Europa exploiteerde, waarvan de Oriënt Express de bekendste was. Het bedrijf startte in 1883 met de Oriënt Express en daar kwamen vervolgens honderden andere treinen bij. De CIWL reed door heel Europa, dus ook door Nederland: de trein van Amsterdam naar Parijs, de Étoile du Nord, de voorloper van de Thalys, was één van deze treinen. Verder reden er ook treinen van Nederland (vaak vanaf Hoek van Holland of Amsterdam) naar Italië, Duitsland, Oostenrijk en nog veel verder.
De compagnie heeft veel verschillende soorten rijtuigen in bezit gehad, maar allemaal met grote gelijkenissen: de draaistellen waren vrijwel allemaal hetzelfde, als ook de logo's, letters, deuren, etc. Hierdoor is het voor mij mogelijk om veel verschillende soorten rijtuigen te maken. Ik ga de stalen rijtuigen bouwen die in het eind van de jaren '20 werden gebouwd.
Er zijn gelukkig aardig wat rijtuigen bewaard gebleven. De meeste hiervan rijden nu rond in de "Venice-Simplon Oriënt Express," een particuliere trein die rijke toeristen tussen Londen en Venetië vervoert. (ongeveer €2000 voor een enkeltje!) Aangezien ik op dit moment tijdelijk in Milaan woon was het voor mij geen grote moeite om naar Venetië te reizen en daar (op afspraak) de trein te bekijken en uitgebreid te fotograferen.
Hierbij wat foto's van de rijtuigen die ik wil maken:
LX-slaaprijtuigen
Pullman restauratierijtuigen
Bagagerijtuig
Coupé
Restauratie interieur
En hier wat screenshots van de huidige stand van zaken.
Het draaistel; deze is vrijwel af, eventueel nog wat in het midden erbij bouwen.
Het begin van het rijtuig
Het schitterende logo van de compagnie
Detail van het logo
Alles wordt zeer gedetailleerd gemaakt, ik ben benieuwd hoe Trainz omgaat met zoveel detail. Maar daar zijn altijd oplossingen voor. Hopelijk krijg ik dit keer een project wel eens af
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen