Naast mijn Duitse banen vind ik Nederlands bouwen ook leuk, dus voor de afwisseling ben ik een nieuwe Nederlandse fantasieroute begonnen. De hoofdplaats is Stegeren, een stad met ongeveer 250.000 inwoners. Het heeft een Centraal Station in oost-west-richting liggend, vanwaaruit al vrij snel een enkelsporige lijn naar het noorden aftakt, die zich na Stegeren Noord splitst in een diesel- en een elektrische enkelsporige lijn. De diesellijn wordt door Veolia geëxploiteerd, de elektrische door Connexxion, waardoor dus GTW's en Protossen te zien zijn op dat traject. Blik onder de kap van Stegeren Centraal, enigszins gebaseerd op Zwolle, hoewel de lijn naar Noord weer van Groningen is afgekeken.
Aangekomen op Stegeren Noord zien we de sneltram al aankomen. De sneltrams zijn van het type U4 uit Frankfurt am Main. Ze zien er erg realistisch uit en rijden erg prettig door de grote voorruit, het acceleratievermogen en de vele passagierscamera's. Station Noord is het eindpunt van de sneltramlijnen 1 en 5. Er komen in totaal vijf sneltramlijnen, waarvan de lijnen 1 t/m 4 het Centraal Station en het binnenstedelijke tunnelsysteem aandoen, terwijl lijn 5 in Noord blijft en naar de universiteit gaat. Nadat de sneltram via het keerspoor tussen de bosjes op het instapperron is aangekomen, kijk ik de bestuurder even met puppy-oogjes aan of ik mee mag kijken voorin.
Via de halte Calypsostraat komen we bij Winkelcentrum Dessel, dat een driehoek vormt waar de lijnen 1, 4 en 5 hun eigen richting op gaan. Er zijn drie perrons die telkens vóór de aftakkingen liggen. Wij buigen na haltering als lijn 1 af richting het zuiden, naar het Centraal Station.
(We maken hier even een sprongetje aangezien ik tot vlak voor het CS het tracé nog niet gebouwd heb) Ik moet echter naar station Leyhof, dus op het CS neem ik afscheid van de bestuurder en wacht op lijn 2. Ook met deze bestuurder mag ik meerijden. Even uit het cabineraampje hangen om het ondergrondse station Desselerpoort op de gevoelige pixels te zetten... En hierna gaan de lijnen 1 en 4 rechtsaf en de lijnen 2 en 3 linksaf. Het tunnelsysteem is ook dat van Frankfurt am Main. De stations zijn als spline uitgevoerd zodat je zelf de ideale lengte kunt bepalen, en dan is het een kwestie van nieuwe naambordjes erin hangen. De tunnels zijn ook als spline uitgevoerd en de rails moet je er dan nog zelf inleggen. Ze zijn erg realistisch uitgevoerd en ook mooi donker, wel is het zo lastiger om alles precies netjes te krijgen en ze daarna ondergronds te doen. Helaas stond op station Grote Markt de baas van het SVB te wachten, en die vond het niet leuk dat ik voorin zat.. de bestuurder heeft een berisping gekregen en ik moest eruit, dus meer plaatjes zijn er nog niet...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen