ik heb wat hulp nodig met gmax..ik kom er ff niet uit..
ik heb een voorwerp gemaakt precies in de midden van de x,y,z as. hier wil ik een animatie aan koppelen.. dus ik maak een helper.b.r.base in de midden van de x,y,z daarna maak ik nog een helper. deze noem ik b.r.boom2 en die plaats ik op de plek van mijn voorwerp waar die moet animeren..
de animatie ziet er in gmax goed uit..zoals het hoort..maar als ik hem exporteer en bekijk hem in trainz mesh viewer dan is de animatie wel goed..maar de plek waar die moet animeren niet..hij pakt bv het midden van mijn voorwerp ipv van het eind..en mijn voorwerp staat niet meer in de midden van de x,y,z as...
kan iemand mij hier mee helpen...ik snap er niks meer van..
Een paar handige tips/opmerkingen bij animeren, wellicht weet je een aantal wel, maar ik plaats even een aantal:
- Dummy's voor animatie mogen nimmer gedraaid worden, dit geeft als resultaat dat de bomen op een andere plek op de overweg komen dan ze horen te staan. - Alles moet gelinkt worden aan de b.r.base, link functie is de knop met de 2 boxen met een ketting er tussen, naast undo en redo. - Animaties moeten als volgt gelinkt worden: Object wat animatie moet hebben, dummy voor de animatie, b.r.base. Voorbeeld: Boom -> B.r.boom -> B.r.base. - Alles wat niet geanimeerd wordt moet direct aan de b.r.base gelinkt worden. - De bewegingen die een object moet maken moeten via de dummy gebeuren, dus een spoorboom rotatie moet laten bewegen door b.r.boom2 te laten draaien, de spoorboom zelf zal mee bewegen.
Dit zou moeten helpen de animatie succesvol te maken.
Een paar handige tips/opmerkingen bij animeren, wellicht weet je een aantal wel, maar ik plaats even een aantal:
- Dummy's voor animatie mogen nimmer gedraaid worden, dit geeft als resultaat dat de bomen op een andere plek op de overweg komen dan ze horen te staan. - Alles moet gelinkt worden aan de b.r.base, link functie is de knop met de 2 boxen met een ketting er tussen, naast undo en redo. - Animaties moeten als volgt gelinkt worden: Object wat animatie moet hebben, dummy voor de animatie, b.r.base. Voorbeeld: Boom -> B.r.boom -> B.r.base. - Alles wat niet geanimeerd wordt moet direct aan de b.r.base gelinkt worden. - De bewegingen die een object moet maken moeten via de dummy gebeuren, dus een spoorboom rotatie moet laten bewegen door b.r.boom2 te laten draaien, de spoorboom zelf zal mee bewegen.
Dit zou moeten helpen de animatie succesvol te maken.
zoals je mij dit uitlegt heb ik dit ook al allemaal gedaan..en toch blijft mijn voorwerp op een andere plek verschijnen dan waar die hoort..zodra ik een animatie toevoeg is mijn voorwerp verplaatst..zonder animatie blijft ie op de plek staan waar die hoort..heb ik een instelling niet goed staan of iets anders...dit is heel erg vreemd..
een voorbeeld..
pak nou even een spoorweg boom zoals je noemt.. ik maak een b.r.base helper, b.r.boom2 helper. de spoorweg boom noem ik even hefboom. de helpers maak ik allemaal in de top view.. ik plaats de b.r.boom2 helper op het punt waar een slagboom hoort te draaien.. ik link de hefboom aan de b.r.boom2 b.r.boom2 link ik aan b.r.base. nu maak ik de animatie en bekijk ik hem in de viewer..
nu zie ik dat mijn hefboom aan de verkeerde kant roteert..en dat de hefboom wel 3 meter over de y as is verschoven terwijl ik alles op de 0 punt van de x,y,z as heb geplaatst..
wat doe ik hier dan fout..ik heb niks gedaan met de pivot over world..
als de animatie in gmax op 0 staat, staan de dummy's dan allemaal precies met rotaties X=0, Y=0 en Z=0? Elke kleine afwijking lijd al naar problemen met animaties. zelfs 0,00023 zou al problemen kunnen geven, ze moeten bij frame 0 allemaal exact 0 aangeven. Als je dat al doet weet ik het niet, de rest doe je prima. Laat anders eens zien hoe je object lijst er uit ziet. Dat is dat knopje met muis en wat streepjes onder compounds. Daarbij moet je display subtree aanvinken om de gelinkte delen weer te geven.
als de animatie in gmax op 0 staat, staan de dummy's dan allemaal precies met rotaties X=0, Y=0 en Z=0? Elke kleine afwijking lijd al naar problemen met animaties. zelfs 0,00023 zou al problemen kunnen geven, ze moeten bij frame 0 allemaal exact 0 aangeven. Als je dat al doet weet ik het niet, de rest doe je prima. Laat anders eens zien hoe je object lijst er uit ziet. Dat is dat knopje met muis en wat streepjes onder compounds. Daarbij moet je display subtree aanvinken om de gelinkte delen weer te geven.
Ik probeer het nog eens. Zoals jij omschrijft en alle andere instellingen zijn juist dan moet je alle onderdelen (niet enkel de dummies) testen op world orientated. Als maar één onderdeeldje (box, cylinder etc niet juist georiënteerd is bgint alles o de meest bizarre plaatsen te verschijnen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen